fredag 19 oktober 2012


Att läsa sin bibel!!
Låt Herren tala till dig personligen genom sitt Ord. Bibeln är den troendes högsta och enda auktoritet. Hur praktiserar du det du läser? Har du blivit ljum? Hur vill Gud att du ska leva? Bibeln - som pekar på Jesus – förvandlar dig när du läser det rätt.
Läs med kärlek och tacksamhet och låt inte världen kväva Ordet som blir sått i dig. Världen vill förstöra vår tro.
Närma dig Bibeln med vördnad. Be Herren ge dig ljus över Ordet genom Anden. För om du inte förstår vad du läser, begrundar det och låter Ordet sjunka ner i hjärtat, till vad nytta är det då? Förvänta dig Andens hjälp.
Du får inte ha bråttom när du ska läsa Bibeln. Bibeln är Guds heliga ord. Där ska du umgås med Gud. Var öppen och ha en förväntan varje gång du öppnar din Bibel. Var stilla inför Herren.
Bevara Ordet i ditt hjärta
Bibelordet får inte "gå in genom ena örat och ut genom det andra".
Bevara Guds Ord inom dig. Tänk på det så ofta du kan. Sök i Ordet efter vägledning, tillrättavisning och tröst i olika situationer. Guds ord förnyar och helgar. Guds ord är kraft.

Herren vill jämna vår väg och låter vår stig vara "lik gryningens ljus, som växer i klarhet, tills dagen når sin höjd" (Ords. 4:18).
När du lär dig att läsa Guds Ord på rätt sätt, så kommer du att uppleva att Herren möter med dig och talar till dig dagligen genom sitt Ord. Du kommer att uppleva att du blir gripen av Ordet, oavsett vad du läser i Bibeln.
Du får möta Jesus som stiger fram ur Ordet på varje sida i din Bibel. Mer och mer kommer du att förstå bibelordets djupaste innebörd. Tänk på Herren när du ska sova, likaså när du vaknar på morgonen.
Bibeln finns som ljudbok. Kanske har du bra tillfällen att lyssna till Guds Ord under väntetider, resor, promenader, med mera?
Olika bibelversioner.
http://www.folkbibeln.net/chapter/search?bok=1+mosKristna appar
Det kommer fler och fler kristna appar till smartphones, det finns biblar och bibeluppslagsverk. På engelska finns det i dagsläget bibelappar där du kan både läsa och lyssna till bibeln samtidigt eller där du kan göra överstrykningar och egna anteckningar. Snart lär de komma på svenska också.
Väx i din tro
Använd din fantasi till att tänka ut olika sätt att läsa Guds Ord. Läs aktivt. När du till exempel läser i Apostlagärningarna så fundera noga över vad det var som apostlarna sa och gjorde, som gjorde dem så starka i tron. Ditt mål med bibelläsningen ska vara att din gudstro och kärlek till Jesus växer.

Tv program som är vägvisande:http://vardagstro.se/Vardagstro/TV_program.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar